ورود و ثبت نام
کاربر گرامی در صورتی که ثبت نام نکرده اید ، با کلیک روی دکمه زیر در سایت ثبت نام نمایید . به کمک کنترل پنل خود می توانید از امکانات سایت استفاده کنید .



تاریخ های مهم
تاریخ شروع ثبت نام در همایش
1 خرداد 1403
تاریخ شروع دریافت مقاله در همایش
1 خرداد 1403
آخرین مهلت ثبت نام
15 بهمن 1403
آخرین مهلت ارسال مقاله
15 بهمن 1403
تاریخ برگزاری

1403/12/03

برگزاری هفتمین پیش نشست همایش بین‌المللی روش شناسی استخراج علوم انسانی قرآن بنیان

14 دی 1401

هفتمین نشست علمی از سلسله‌ نشست‌های سیزدهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی با موضوع «منهجیة استنباط العلوم الانسانیة فی ضوء القرآن الکریم» و با حضور سرکار خانم دکتر مواهب الخطیب استاد جامعة المصطفی العالمیة، 21 آذرماه در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار شد.


این نشست در سالن اجتماعات شهید مکیان سازمان مرکزی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و با حضور اساتید و دانشجویان به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

در این نشست سرکار خانم دکتر مواهب الخطیب به موضوع «استنباط، ماهیت، مبانی و شاخصه های علوم انسانی قرآن بینان» و روش های جدیدی که «استنباط علوم انسانی از قرآن کریم» را ممکن می سازند، پرداختند.

ایشان در ابتدا این مسأله را بیان فرمودند که علما و مفسران فریقین، چند روش را در این خصوص مطرح فرموده اند. ایشان از جمله علمای اهل تسنن، به آراء افراید چون همچون «محمد شلتوت»، «محمد عبده»، «رشید رضا»، «محمد حجازی»، «محمد غزالی»، «امین خولی» اشاره کردند.

ایشان سپس به روش های جدیدی که علمای شیعه در این خصوص ارائه فرموده و آن را بسط داده اند، اشاره نموده و فرمودند این علما برای منسجم و دارای قواعد و ضوابط شدن روش استخراج علوم انسانی از قرآن کریم، تلاش هایی فراوانی نموده اند. وی از جمله این نظریات، به نظریه استنطاق شهید صدر و نظریه اسلمت العلوم و چالش های آن اشاره فرمودند و اینکه بیان این نظریه و حل اشکالات آن توسط آیت الله جوادی آملی و آیت الله مصباح یزدی مورد مداقه قرار گرفته است. ایشان نظریه دکتر گلشنی در خصوص نظریه عدم تعارض علم و دین را تبیین فرمودند. ایشان در پس از بیان این نظریات، به تشریح نظریه تولید علوم و به خصوص علوم انسانی و اسلامی از قرآن کریم که توسط مقام معظم رهبری مطرح شد پرداختند.

سرکار خانم دکتر مواهب الخطیب در مقام جمع بندی فرمودند که از بررسی روش های بیان شده در کلام علما این نتیجه حاصل می شود که بهترین نظریه در این خصوص همان نظریه استنطاق از قرآن کریم است که علمای شیعه طبق فرمایش امیرالمؤمنین علیه السلام آن را بیان کردند که فرمودند: « ذَلِكَ الْقُرْآنُ فَاسْتَنْطِقُوهُ ...» و آن حضرت مجوز این عمل و این روش برای استخراج علوم با استنطاق از قرآن کریم را بیان فرمودند. مؤسس این نظریه شهید صدر هستند که علمای بزرگواری مانند شهید مطهری، علامه مصباح یزدی، آیت الله جوادی آملی و مقام معظم رهبری با تبیین قوانین، ضوابط، قواعد، مبانی، اهداف و تکنیک ها و استراتژی کامل برای این روش، به خوبی به تبیین چگونگی استخراج علوم اسلامی از قرآن کریم، پرداختند.


335
مطالب مرتبط


لطفا با تكميل فرم ، نظرات ، پيشنهادات و انتقادات خود را در مورد مطلب منتشر شده با ما در ميان بگذاريد.
پيام شما پس از تاييد توسط مدير سايت ، منتشر خواهد شد.
پوستر همایش
تماس با ما
تلفن ثابت

37604070 - 025 

داخلی 356

نمابر

37604056 - 025

ایمیل

qhem@quran.ac.ir

آدرس

قم، بلوار 15 خردا، خیابان شهید میثمی، سازمان مرکزی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم

روز شمار همایش
تا پایان ثبت نام در همایش:



تا پایان مهلت ارسال مقاله:


دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم